sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Roliga incidenter

Vi har ju våran chaufför Mohamed. Han kommer med mig vart jag än ska.  En dag då jag skulle köpa morötter så va dom så ruttna i Carrefour, så jag lämna dem. När vi åkte bort mot Ring Road, så var där en gubbe med sin åsna som sålde morot. Mohamed stanna bilen och skulle handla, jag gav en tia. Han kom tillbaka utan morot, kg - priset var för mycket  (3LE). Jaha tänkte jag. Men sen var jag ändå såpass envis att jag bad honom gå och handla dem nånstans i från. Gav en 50 lapp.  Okej, han kommer med morot, persilja, mint, guava, äpplen, 14kg's vattenmelon. Allt var så av dålig kvalitet, och dessutom så behövde jag ju inget annat än domdär arma morötterna. Så, undrar om han ännu tyckte att 3LE's morötter va dyra?

Första resan till nya veterinären. Vi hade tagit kartan från google-earth. Jag visste precis vart vi skulle, satt med anvisningarna i knät och berättade för Mohamed vart han skulle köra, från maadi Grand mall, en vänstersväng, alatool, och till vänster. NEJ! Mohamed menar att vi skall ta höger, vi slåss en stund, tar höger, helt fel. Tillbaka till Maadi mall, alatool och vänster. NEJ! han far fortfarande fel. stannar vid vareviga blomkiosk och försöker luska ut vart vi ska. Helvete. Nu är jag arg. Till slut gör han som jag ber och halas vi är rätt!
Samma sak händer många många gånger. Han lyssnar helt enkelt inte och kan absolut inte läsa en karta.

En eftermiddag då vi skall fara till butiken, sätter ja mej i bilen, men Mohamed startar inte, jag ser på honom att det är nåt han vill berätta. Efter flere om och men, berättar han att en av våra trädgårdspojkar har skitit under trappan. Jag vet ju inte hur fan jag skall vara, börjar gapskratta, de är ju för hemskt. Mohamed hade kommit ut ur sitt rum och där hade han sen sutti med byxorna i knäväcken.. Jag bad Mohamed ringa chefen och be att han aldrig visar sin rumpa här nåt mera. Men hör och häpna, han hade enligt hany bara tvättat händerna. Jaha.Men nej han kom aldrig hit mera.

Röd Fiat kör på oss.
Är på väg och hämta flickorna från skolan. Vi kör sakta och sanssat. Ser att en fiat kommer imot på fel fil. Nå det är inget konstigt med det, nej. men sen kommer hon alldeles imot, Mohamed hinner styra upp oss i en sandhög. Hon kör rakt in i sidan på mohameds sida. Hinner bara säga "what the hell". Mohamed börjar ordna allt, Jolanda min granne kommer förbi, jag äker med henne till skolan.
Och vet ni vad, den här tanten hade kört på 4 bilar innan hennes färd stanna i vår bil. Hon hade stulit bilen av sin chaffis, kört över honom då han försökt hindra henne.
Vad händer sen då? Vi har ingen försäkring, nähä. Mohamed fixar. Tanttadurran hade inget körkort, alltså hamnar hon sitta om han ringer polisen och vi blir utan pengar. Men, tur i oturen så hade hon 10 000 LE i fickan!!!???  Va bra de då. Fick 5 till några dagar senare. ONLY IN EGYPT.

Allt kan beställas hem. Homedelivery is God's gift to Egypt.
McDonald's, all mat från ALLA restauranger. Gourme Egypt levererar allt från oxfilé till maiskolvar och salt. Alkoholen kommer hem, en halv timme tar det nu då killarna känner oss. Det roligaste är ju att det kostar inge extra.

Det kom regn.
Jag och flickorna var på besök till Martina, det började regna, åska och blixtra. jag måste köra hem och ta ut alla stöpslar, visste ju inte hur nånting fungerar här. Det var jätte skrämmande. Normalt regnar det max 2-3ggr per år i totalt 20 minuter. Det kom vatten in under Martinas köksdörr. Hennes källar golv var totalt nerdränkt. Vi kom hem långt efter midnatt och det regnade fortfarande. Jag höll på att köra ihjäl en gubbe som bokstavligen stod nere i en gatubrunn, jag såg bara hans ljusa ansikte och undra vad det var, han just och just styra åt sidan.  Jag tänkte på källaren, undra om jag hade klarat mig utan vatten där..men det var så sent att jag orkade heltenkelt inte bry mig. Stod i köket och såg ut mot grannarna. Deras pool hade svämmat över, lutningen var åt fel håll, dvs allt vatten rann in i deras vardagsrum, där stod 7 gubbar och försökte få det åt andra hållet. Hehee, lite jag var skadeglad.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti